Page 61 - POVRATAK ISHODISTU- KUD KOPAONIK LEPOSAVIC
P. 61
ПОВРАТАК ИСХОДИШТУ
Различите етничко конфесионалне групе Призренаца су се међу собом јасно разликовале
према материјалу и боји одеће више него према општем изгледу. Верску припадност је
недвосмислено откривао накит, оријентално китњаст, а са јасним верским мотивима.
Манастир Св. Архангела, Призрен 2012. године
МУШКИ ОБРАЗАЦ
Процес европеизације мушке одеће је текао кроз цели XIX век, тако да је спонтана смена
одеће од краја XIX и почетка XX века извршена лако. Претходни модел облачења карактеристичног
оријенталног стила, који у Призрену вероватно никада није достигао ону раскош и богатство као
што је то био случај у Србији у XIX веку, преко стандардизованог облика који најбоље илуструје
одећа трговаца, спонтано се трансформисао у европски образац. Мушки начин одевања у нај-
бољем смислу потврђује речи Ирбијеве и Мекензијеве „да су Срби у Призрену вазда за европске
институције били“. до половине XIX века призренски Турци су носили ношњу која се састојала
од кошуље, дугих гаћа увучених у чарапе, фустана, односно фустанеле, густо набране сукње од
белог платна и фермена или копорана, кратких горњих одевних предмета раскошног терзијског
украса.
Манастир Св. Архангела, Призрен 2012. године