Page 58 - POVRATAK ISHODISTU- KUD KOPAONIK LEPOSAVIC
P. 58

ПОВРАТАК  ИСХОДИШТУ

                 или кадифе, дужине до чланака и са дугим рукавима, љубичасте или јоргован боје. долама је била
                 опасана широким појасом траболосом, који је покривао појас без пафти, док се преко џубета
                 са рукавима трабулус није препасивао. Упоредо са овим моделом, преко обавезних кошуље,
                 јелека и минтана, уз доње и горње димије, од почетка XX века носила се и краћа или дужа салта,
                 или бунда, подстављена или обрубљена крзном. невеста је за удају добијала џубе које је у свим
                 свечаним приликама носила преко све одеће, а у својим средњим годинама га је могла даровати
                 будућој снахи. Џубе се у Призрену носило преко доламе, антерије или јелека и минтана. У осталим
                 свечанијим приликама, када се нису носили дуги одевни предмети, већ јелеци и минтани, преко
                 димија је превезивана прегача бошча. Ова правоугаона прегача састављена из две поле спојене
                 по ширини, израђивана је од свилено-памучне тканине, и преко средине украшавана чипком
                 чикмом. Украшавана је геометријским мотивима у ткању и цветним од веза свиленим концем
                 на ђерђефу. Свакодневна прегача скутача, која се уз јелек равно припасивала преко димија,
                 била је од вуне и скромније украшена. на ногама су се носиле чарапе од беле вуне или памука,
                 са црвеним врховима на прстима, местимично украшене извезеним цветним мотивима и кожне
                 ципеле од црног бокса кондуре или пармаклије, украшене металном плочом или шналом. Оглавље
                 и накит били су обавезни украсни елементи у одевању сваке жене. За невесте и младе жене један
                 од најважнијих украсних и одевних предмета био је тепелук са челенком, док су удате жене на
                 глави носиле коло. Остали накит био је веома разноврстан: минђуше, више прстенова на рукама,
                 наруквице типа гривни или вишеструких наниза са копчама у пару, за леву и десну руку.
                       невесте,  односно  младе  удате  жене,  нису  излазиле  на  улицу  саме,  већ  само  у  пратњи
                 старијих, а ако нико није могао да их прати са њима је ишло макар неко дете из породице. девојке
                 и младе жене, до годину дана од удаје, носиле су у левој руци чевре  у висини појаса, тако да буде
                                                                                11
                 видљиво, а десном руком су придржавале авалу. Касније су уместо чевре на исти начин носиле
                 свилену шамију коју су добијале од супруга. Шамија је показивала статус особе: млађе жене су
                 носиле светлије, а старије тамније.


                                                                     црква Св. николе, Призрен 2012. године

































                 11  Чевре је мала марама украшена везом, која се држи у руци или носи заденута за појас. Има функцију саопштавања
                 друштвеног статуса, јер се носи на тачно одређени начин у одређеним приликама.
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63