Page 54 - POVRATAK ISHODISTU- KUD KOPAONIK LEPOSAVIC
P. 54

ПОВРАТАК  ИСХОДИШТУ

                       У  кореографском  погледу  свадбена  кола  немају,  као  песме,  еротски  карактер,  нити  се
                 разликују од осталих призренских ора типа Лесното, која се играју у другим приликама. Свадбе-
                 на кола се не одликују посебном сложеношћу корака и покрета, само се покретима и држањем
                 тела прида већи значај тој прилици. Иста кола, уз друге песме, изводе се када се иде на излете у
                 околину Призрена код манастира. Тада се нижу једна за другом песме: за оро Стара	Призренка
                 се пева Бре	девојче,	бре	ђаволче, чија	беше	ти? Мотив ове песме је сећање на пријатне тренутке
                 проведене у башти. За оро Нова	призренка пева се Разгранала	грана	јоргована.	Ту се девојачка
                 наклоност према драгом показује везеном марамом.
                       У  призренским  лирским  песмама  за  игру  најчешће  налазимо  осмерац  комбинован  са
                 стихом од пет слогова. Али осмерац се се може наћи у комбинацији и са шестерцом. даље имамо
                 чист осмерац и чист десетерац. Стих од пет слогова може ићи са стихом од четири слога, или
                 сам. Од ритуалних игара има трагова Лазарице и Додола само у песмама, а у игри су се све такве
                 особености изгубиле. Обичај је да излазе и певају Лазар и Лазарица, за неку симболичну награду,
                 а и женско може да се обуче као Лазар и да иде са Лазарицом од куће до куће певајући.
                       Призренска  кола  и  друге  игре  могу  бити  праћене  и  музичким  инструментима,  као  на
                 пример Окшо	ојуни и друга. Када се праве другарске вечери, празником и уочи празника, позову
                 се и свирачи – цигани.
                       Призренске  народне  игре  у  сваком  погледу  заслужују  да  се  сачувају  од  заборава  и
                 пропасти у свом изворном облику, без икаквих измeна у кореографском и музичком смислу.
                 Њима нису потребне стилизације. Одржање и чување играчке традиције трeба да лежи на срцу
                 свим становницима овога краја, а нарочито младима. Њима је најпотребније да не потпадају под
                 утицај модерних наноса који су мање лепи од старога блага, а тако ће и будућност народних
                 игара бити осигурана.



                                 Нотографија и текст – Песме и игре из Подрима


                                                      ЕЈ, У ПРИЗРЕНУ


















                                                    Ej, у Призрену зелена јабука,
                                                    Еј, под јабуку Тута Јоргушова.


                                                   Еј, оздoл иду три бећара млада.
                                                    Први јој нуди јабуку румену,
                                                   други јој нуди бурму позлатену,
                                                  Трећи јој нуди љубав неизмерну.
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59