Page 10 - POVRATAK ISHODISTU- KUD KOPAONIK LEPOSAVIC
P. 10

0                                                                 ПОВРАТАК  ИСХОДИШТУ

                       Са бокова јужно и северно ова два фронта су затворена – на југоистоку Шаре поносним
                 врхом Љуботеном, а одмах преко Лепенца, качанички кланац раздваја два суседна ланца, док на
                 северу, одмах изнад Косовске Митровице, збијени обронци Копаоника и Рогозне са звечанским
                 кланцем затварају тај ланац.
                       Свако покољење прими у наслеђе од својих предака велики број тековина о којима мора
                 да положи рачун потомству. У коликој мери је то успело, види се по томе што су Срби са овог
                 простора упркос врло отежаним условима живота успели да очувају своју традицију, неговали
                 игре и песме, одржавали своје саборе на којима су се окупљали: у Прилужју на Преображење, у
                 Липљану на духове, у Грачаници, Ропотову, доњој Гуштерици слави се на Видовдан слава цркве
                 Светог цара, у  драјчићима и неродимљу, престоници краља Милутина, чију славу слави ово
                 друштво, слави се први дан по Ускрсу, у Грачаници Велика Госпођа (Велика Госпојина), у Гораждев-
                 цу Јереминдан, у Штрпцу Ивањдан, у Призрену Ђурђевдан, у Хочи Михољдан, у Приштини Свети
                 никола, у Подујеву и Лешку Свети Илија, у Лепосавићу Свети Василије. Сваке године се на Косову
                 и у Метохији одржавају културне манифестације са великим бројем учесника и посетилаца:
                     –  Дечија	смотра	фолклора (годишња смотра одржана до сада у Зубином Потоку, Звечану,
                        Шилову, Штрпцу, Грачници),
                     –  Старосрпски	извори (настали у Истоку, а сада се одржавају у Прилижју на дан празника
                        Преображења),
                     –  Великогоспојинско	саборовање у Лепосавићу (које има међународни карактер) и
                     –  Златна	фрула	Косова	и	Метохије.
                       на  Косову  преовлађују  игре  које  се  играју  уз  певање,  које  је  важан  део  кореографског
                 решења. Њихову садржину чине љубавни и свадбарски мотиви, као и породична осећања. Кора-
                 ци и покрети у традиционалним косовским играма имају кореографске елементе – то су кораци
                 са превлачењем, лако наглашени и укрштени, затим избацивање, додиривање земље прстима
                 ногу, скокови, лупкање ногом, гибање у појасу, пљескање рукама. највеће богатство косовских
                 игара лежи у разноврсности њиховог кореографског облика.
                       најраспрострањенији облик кола је отворено, али се може срести и затворено, комбино-
                 вано коло са соло игром у средишту круга, као и мушко и женско оро. У женским сеоским играма
                 играње је толико мирно, да делује потиштено, а оно дуго И као да је ту да се себи да одушка, али
                 оно не може да ослободи од осећања потиштености и неслободе. Ритам и такт играња Косовки
                 показује нешто колебљиво и неуједначено, аритмично. Мушкарци на селу играју живље, али се
                 и у њиховој игри осећају трагови ропства и великих патњи из прошлости, тако да нема играчког
                 заноса. То најбоље илуструју игре из села у околини Грачанице. По градовима, међутим, није тако.
                 Играло се и темпераментно, као у Приштини, неки ситни кораци су у игру унесени као украс, а
                 међу женским играма пушћено	оро је пример женског раздраганог надигравања.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15