Page 5 - POVRATAK ISHODISTU- KUD KOPAONIK LEPOSAVIC
P. 5

ПОВРАТАК  ИСХОДИШТУ

                                                        УВОД



                   Објављивањем публикације „Повратак исходишту“, КУД „Копаоник“ из Лепосавића је на још
             један начин допринео очувању и развоју српског културног идентитета на Косову и Метохији.
                   Српско културно наслеђе на Косову и Метохији је непрекидно обликовано од средњег века
             до наших дана и састоји се од сакралне, уметничке и етничке баштине, нематеријалне једнако као
             и материјалне. Настанак светиња Српске православне цркве и баштине српског народа и српске
             државе документовано се може пратити од раног средњег века до данашњих дана.*
                   Област са најбројнијим споменицима сакралне архитектуре коју је европска цивилизација
             наследила од хришћанског Истока налази се управо на територији Косова и Метохије. Њу чини
             око 1300 цркава и манастира, од којих је трећина из Средњег века. У то време је простор Косова и
             Метохије био средиште духовног живота, покојиште највиших српских духовних достојанственика и
             завичај великом броју угледних српских властеоских породица (Мусићи, Бранковићи, Лазаревићи),
             које су овде имале своје поседе, док су земљиштем и богатим рудама располагали у највећој
             мери сами владари. Они су даривали манастире огромним имањима са селима и катунима, тако
             да је највећи део данашње територије Косова и Метохије био прекривен црквеним поседима –
             метосима.
                   Дуги периоди туђинске власти, пре свега владавина Турске царевине на Балкану, утицали
             су да се духовни и световни живот народа слије у јединствени амалгам обичаја и ритуала и веже
             за одређена места и споменике културе. Модернизацијски процеси током XX века су учинили да
             се практиковање многих обичаја у свакодневном животу прекине, али не и заборави. Носиоци
             очувања  таквих  обичаја  у  свести  народа  и  њиховог  извођења  су  постала  културно-уметничка
             друштва, која својим извођењима оживљавају народну традицију.
                   Имајући  у  виду  околност  да  албанска  етничка  заједница  настоји  да  преко  моноетничких
             институција агресивно промовише албански културни идентитет, затим егзодус Срба са Косова и
             Метохије по доласку Мисије УН јуна 1999. године и услове у којима данас на Косову и Метохији
             живи  српски  народ  намеће  се  неизбежно  питање  опстанка  нематеријалне  културне  баштине
             српског  народа  на  Косову  и  Метохији.  Утолико  је  већи  значај  активности  културно  уметничких
             друштава, на којима је тешко бреме обједињавања локалних обичаја у репрезентативну целину
             музике, песме, игре, костима и драматизације обичаја и њиховог представљања публици која је
             са тим обичајима површно упозната, или их не познаје уопште, као и публици која је те обичаје
             колико до скора сама упражњавала.
                   Фолклорно  стваралаштво  као  посебан  вид  уметничког  изражавања  захтева  упорност
             у  раду  и  неограничену  временску  посвећеност.  Стварање  нових  кореографија  на  изворним
             мелодијама  поред  осталог  подразумева  темељно  познавање  народног  музичког  стваралаштва
             сваког појединачног локалитета на Косову и Метохији. Посебна пажња је посвећена аутентичности
             народних мелодија и садржају текстова на основу чега су обликоване све ове кореографије. Оне
             су потом извођене на сценама у Србији, Европи, Аустралији, Блиском Истоку, Кини и Африци, а
             посебно топло дочекане код српске дијаспоре у Швајцарској, Немачкој и Аустрији.
                   За  постигнуте  резултате  у  представљању  и  афирмацији  српског  народног  стваралаштва
             на  Косову  и  Метохији  КУД  „Копаоник“  из  Лепосавића  изражава  неизмерно  поштовање  према
             свима који су нам веровали и несебично подржавали све наше напоре на плану очувања српског
             националног и културног идентитета.



             * Мартовски погром на Косову и Метохији: 17–19. март 2004. године: с кратким прегледом уништеног и угроженог хришћанског
             културног наслеђа. Београд : Министарство културе РС : Музеј у Приштини (са измештеним седиштем), 2004. Стр. 17.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10