Page 78 - POVRATAK ISHODISTU- KUD KOPAONIK LEPOSAVIC
P. 78
ПОВРАТАК ИСХОДИШТУ
Од горњих делова одеће који су ношени лети, а поједини већином само зими, велику
примену и распрострањење имао је и кратак прслук јелек, јелече, гуњић. настао трансформаци-
јом од зубуна у турском периоду, јелек је хаљетак без рукава који се одржао све до наших дана.
Чакшире представљају одевни предмет подложан многим утицајима, који се нису одра-
жавали на његов назив. Под турско-оријенталним утицајем су биле кројене са туром и од колена
са уским ногавицама, а у метохијској традицији их срећемо у облику дубоко укројених панталона,
ширине прилагођене потреби за кретањем током свакодневних послова. начињене од тамних
вунених тканина, одражавале су имућност власника богатством украса од нашивеног црног
гајтана.
Уместо закључка наводимо цитат приповетке данила николића из збирке Повратак у
Метохију: „Можда је у Метохији било оно што ће нам увек бити неопходно. Што даље у време,
13
све више, све потребније. нешто мирно, вечно, плодно, бујно, спокојно. Како смо изгубили нека-
ко неосетно, лагано неминовно оно што више никад нећемо имати... Метохија је наше детињство,
наша младост, наша чистота. Зато треба живети и надати се на повратак исходишту.“
Рад на овом терену је био посебно задовољство, зато што смо сви јако желели да наступимо
на том месту. Пред том нашом жељом су нестале многе препреке, па је испред Пећке патријар-
шије, у албанском окружењу, педесетак Српских младића и девојака одсвирало и отпевало песму
Где си била Недо, Недо чанаклијо? Ја сам била, прото, у Митрополију! У време када је настала ова
песма Пећка патријаршија је била митрополија и управо на њу се песма односи. Прилика да се у
13 Данило Николић: Повратак у Метохију. Београд, Слово љубве, 1973. 129 стр. (Савремена југословенска приповетка)
Приштина, Јединство, Београд, Српска књижевна задруга, 1991. 285 стр. (Српски приповедачи)