Page 139 - POVRATAK ISHODISTU- KUD KOPAONIK LEPOSAVIC
P. 139

ПОВРАТАК  ИСХОДИШТУ                                                                     139

             сродни украсима које гуслари изводе при интерпретацији. Ти елементи све ове песме приближа-
             вају тужбалицама. У разговору са Александром Павловићем, студентом етномузикологије, који
             је изразио интересовање за ову област Лепосавића, добили смо приближан опис овог начина
             певања: „Певају као да кукају, просто чујеш полусузни глас, као да ће сваког часа заплакати!“. Пева
             се грлено, пуним гласом са напетим гласним жицама које добијају одушка управо у моментима
             поменутог „одсецања“ тона.
                   Врста песама која се и данас задржала у неким крајевима општине Лепосавић су славске
             песме, врло специфичне по свом једнообразном мелодијском обрасцу који се понавља и над
             којим  се  испевавају  различити  текстови.   Друге  песме  које  су  забележене  у  овим  крајевима
                                                      16
             такође  показују  исте  одлике  као  и  обичајне  песме.  Игре,  односно  мелодије  за  пратњу  игара,
             кола, махом су засноване на кратком мотиву који се понавља много пута. Гранична позиција
             Лепосавића између Косова и Србије утицала је и на прилив одређених елемената различитих
             српских крајева, што се пре свега одразило на инструменталне мелодије, кола. Пратња музике је
             у највећој мери била извођена на фрулама, уз повремено коришћење удраљки, пре свега ручне
             израде. Гусле су биле намењене пратњи уз певање.
                   Наредна два примера представљају записе фолклорних мелодија са простора Лепосавића,
             у којима се могу сагледати претходно побројане карактеристике. Први пример је Славска песмуа
             са једном од могућих варијанти текста, који се и данас може чути на неким славама у селима.
             Друга је лирска, женска песма, а потом следе кола, односно мелодије које прате игру.


                                                    Славска песма











                                                 Женска/лирска песма





























             16  Ову  појаву  певања  различитих  текстова  на  исту  мелодију  приметио  је  и  Мокрањац  у  проучавању
             Приштинског краја, где су мештани заправо мелодију звали „турлија“. У области Лепосавића нисмо дошли
             до података постоји ли специфичан „народски“ израз.
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144