Page 24 - POVRATAK ISHODISTU- KUD KOPAONIK LEPOSAVIC
P. 24

ПОВРАТАК  ИСХОДИШТУ

                       Вучитрн  је  био  престоно  место  Вуковог  сина,  Ђурђа  Бранковића,  пре  него  је  град  пао
                 Турцима у руке. У то време је био већи град од Приштине, тако да су га Турци одабрали за седиште
                 санџака, које ће се касније преместити у Приштину.
                       Као  седиште  Санџака,  Вучитрн  је  брзо  насељен  турским  становништом.  Попримио  је
                 оријентални карактер и растао, тако да је до изградње пруге 1973 – 1974. године био веће место
                 од Косовске Митровице.
                       народне песме из Вучитрна бележили су Стеван Стојановић Мокрањац, Милоје Милојевић,
                 даница и Љубица Јанковић и Миодраг Васиљевић. Примери забележеним од стране поменутих
                 сакупљача, сведоче о разлици у темпераменту у односу на песме и игре из околине Приштине.
                 наиме, као што ће и наредни примери показати, мелодијско-ритмички ток ових песама указује на
                 развијеност са аспекта мелодијских кретања, док је ритам уједначен са комбинацијом правилних
                 ритмичких група и пунктираних фигура.
                       Стеван Ст. Мокрањац је забележио само једну песму из Вучитрна (бр. 37 наведено дела), али
                 их је Милоје Милојевић записао чак двадесет две: 6, 10, 28, 29б, 43а, 63, 85, 87, 89б, 99, 117, 121а,
                 149а, 151б, 157, 161, 175, 178, 196, 199б, 204б и 210. Сестре Јанковић су додале још пет (наведено
                 дело бр. 27, 28, 29, 30 и 31), а Миодраг Васиљевић десет (58б, 59, 89б, 185 (Ај,	драга	моја...), 195 (Сву
                 ноћ	виле	про’оде), 232, 272б, 298г, 314 и 388).


                       Кореографија Под ноћ пођох на воду – Ђурђевдан у Вучитрну


                       Уочи  Ђурђевдана  се  бере  кукурек,  врба  и  мирисно  цвеће.  Кукуреком  и  врбом  се  ките
                 улазна врата на кући и на свим другим објектима у дворишту, на штали, тору, амбару. Одлази се
                 на извор по воду, па се у ту воду потапа мирисаво цвеће и у њој оставља црвено јаје преко ноћи.
                 Ујутру се том водом умивају девојке, јер се веровало да ће тако бити здраве и румене. Удате жене,
                 пак, прескачу суд са том водом да би биле плодније. У току тога дана девојке плету венце и ките
                 окућницу. Мушкарци рано ујутру копривом жаре децу да би она била здрава.
                       За кореографију из Вучитрна изабране су песме и игре	Под	ноћ	пођох	на	воду,	Ђурђево	лето
                 пролето,	Два	билбила,	Пуштено	оро,	Стојково	коло,	Катаринче	девојче	и	Паприкаш.
                       Карактеристика игара из Вучитрна je да дeвојке играју одвојено од мушкараца и то уз песму,
                 а да музика прати само игру мушкараца. Посебно важна игра девојака je Пуштено	оро, јер су се
                 у њему девојке надигравале и тако скретале на себе пажњу момака.
                       Особеност ових игара је и то, да се играчи не држе за руке, ретко се држе за рамена, а
                 најчешће се држе за марамице или су руке пуштене.
                       данас у Вучитрну готово да нема Срба. Преостали насељавају села као што је Гојбуља, а
                 српска општина је премештена у Прилужје, које је некада било месна заједница. Ту данас живи
                 око 5000 Срба који стамено чувају своју баштину и 2013. године су саградили цркву посвећену
                 Преображењу Господњем.
                       Истраживања материје за ову кореографију су дуго трајала, од 2003. све до 2006. године,
                 када је она завршена. Било је тешко истражити музику и игру, а најтеже је било реконструисати
                 народне ношње, које су у овом делу централног Косова сасвим изобичајене. Из тог разлога је
                 сарадња са Етнографским музејем у Београду и кустосом г-ђом Мирјаном Менковић и Музејем
                 у Приштини са привременим седиштем у Београду, на челу са г-ђом Мином дармановић била
                 од непроцењиве вредности. Њихово велико залагање да се ношње реконструишу у радионици
                 КУд-а дала је резултате.
                       За  конципирање  кореографије  смо  користили  текстове  Стевана  Мокрањца,  Милоја
                 Милојевића, сестара данице и Љубице Јанковић и Миодрага Васиљевића. Посебну захвалност
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29